Endre skriftstørrelse: A A A

Tre måter å hjelpe din kjære på under kreftbehandling

5 min. LESETID

Du tenker kanskje ikke på deg selv som pårørende. Men det er noe alle kan være. En pårørende er en som stiller opp for en av sine nærmeste, som gir følelsesmessig omsorg og praktisk hjelp i nødens stund. En pårørende kan ha mange roller. Og disse rollene kommer til å utvikle seg etter hvert som behovene til din kjære endres over tid.

Som pårørende har du kanskje lagt merke til at din kjære har gått gjennom en rekke følelser. Selv om dette kan være vanskelig for dere begge, kan det at du er villig til å lytte og tilby støtte, gjøre stor forskjell.

Det finnes ulike typer støtte du kan gi:

Følelsesmessig

Prøv å være til stede for å lytte til problemer og tilby støtte mens din kjære tar avgjørelser. Dette kan også være en anledning til å styrke forholdet deres.

Praktisk

At du tar deg av små hverdagsoppgaver, kan være til stor hjelp for din kjære. Enkelte oppgaver kan være bra å dele med andre som ønsker å hjelpe.

Tips for å tilby følelsesmessig støtte

Det kan kreve tanke, omsorg og empati å stille opp for noen som står overfor kreft.

Nedenfor finner du noen ideer som kan hjelpe.

  • Lytt

Noen ganger trenger din kjære bare noen som lytter og hører på hva de går gjennom.

  • Kommuniser omtenksomt

Husk at folk har forskjellige måter å kommunisere på. Respekter din kjæres behov for å snakke eller tie om ting. Din kjære vil kanskje også snakke med en annen person om noen av utfordringene de står overfor.

  • Spør hvordan du kan støtte din kjære

Alle trenger forskjellige typer hjelp og følelsesmessig omsorg. Spør hva du kan gjøre for din kjære. Vedkommende kan ha spesielle ideer og behov.

  • La det komme fra hjertet

Det vil ikke alltid være lett å finne ordene å si til dine nærmeste. Men det er viktig at dere har åpen kommunikasjon.

  • Ta beslutninger sammen

Når valgene må tas, må du holde engasjementet ved like mens dere utforsker alternativene sammen. Og husk å støtte hverandre underveis når det er på tide å ta neste skritt.

  • Ta deg tid til å løse problemer

Husk at problemer ikke alltid kan løses med én samtale. Mange bekymringer og spørsmål kan dukke opp underveis, og samtaler kan bli kompliserte.

  • Vær generøs med gester

Når ordene ikke strekker til, kan en inderlig gest gjøre hele forskjellen. Å gi en klem og en skulder å lene seg på kan noen ganger gi mer trøst enn noe du sier.

Tips for å tilby praktisk støtte

Hvis du fokuserer på ting som ligger utenfor din kontroll, kan du ende opp med å føle deg hjelpeløs. Prøv i stedet å fokusere på de spesifikke tingene du kan gjøre for å hjelpe din pårørende.

Hjelp med daglige gjøremål

Det er mange små gjøremål du kan ta hånd om for å hjelpe din kjære. Du kan blant annet hjelpe til ved å

  • handle inn det nødvendige, som dagligvarer og husholdningsvarer
  • hjelpe til med husarbeid
  • lage orden i papirarbeid, som regninger og forsikringsskjemaer

Tre måter du kan hjelpe din kjære på under behandling

1. Samarbeid med helsepersonellteamet til din kjære

Du kan spille en verdifull rolle i kontakten mellom din kjære og helsepersonellet ved å

  • sette deg inn i sakene slik at du kan hjelpe din kjære med å forstå diagnosen
  • ta med din kjære til legetimene
  • oppfordre din kjære til å stille spørsmål og innta en aktiv rolle under legetimene
  • lytte aktivt og ta notater under besøket

2. Hjelp din kjære å forberede seg

Gjør deg kjent med mulige bivirkninger av legemidlene som din kjære tar. Sørg for at din kjære forteller helsepersonellet hva han eller hun opplever. Bivirkninger kan være viktige signaler som gir helsepersonellet beskjed om hva som skjer i kroppen til din pårørende.

3. Sett opp påminnelser om å ta legemidler

Du kan gjøre mye for å hjelpe din kjære med å huske å ta legemidlene sine, blant annet ved å

  • fortelle din kjære når det er på tide å ta legemidler, enten personlig, over telefonen eller ved å sende en påminnelse via tekstmelding eller e-post
  • legge til påminnelser på vedkommendes nettbaserte kalender eller mobilenhet
  • klistre opp huskelapper rundt om i huset
  • Hvis det er i orden for din kjære, kan du også be andre om å hjelpe til og sende påminnelser.

Husk å ta vare på deg selv

For å være en god omsorgsperson må du først ta vare på deg selv. Vurder tipsene nedenfor som hjelp til å finne en bedre balanse.

  • Sett av litt tid til deg selv hver dag

Kanskje det kan være freden og roen ved å lese en bok, den friske luften du puster imens du går en tur eller gleden du har av å se en film. Uansett hva du gjør, ta deg tid til å lade opp, slik at du får energi til å ta bedre vare på din kjære.

  • Be om tilpasninger i arbeidsplanen

Hvis du trenger mer tid til omsorgsoppgavene dine, kan kanskje arbeidsgiveren din justere arbeidsplanen eller arbeidsmengden din. Spør om bedriften din har ordninger for omsorgspermisjon, eldreomsorg eller andre ordninger for ansatte som kan hjelpe.

  • Planlegg sunne måltider

Litt planlegging rekker langt når det gjelder å føre et sunt kosthold, så prøv å tilberede måltider på forhånd. Når du og din kjære har en lang dag med avtaler dere skal til, kan det være nyttig å pakke med dere et smørbrød, en salat eller snacks for å holde energien oppe.

  • Hold deg aktiv

Enhver form for mosjon kan hjelpe deg med å holde deg sunn. Spaserturer, svømming og sykling er alle gode valg. Men du kan velge noe som fungerer for deg. Selv hagearbeid eller rengjøring kan telle. Bare finn 15 til 30 minutter om dagen å være aktiv i.

  • Prøv å få en god natts søvn

Hvis du har problemer med å få sove natten gjennom, kan korte blunder hjelpe deg å hvile. Om natten kan du prøve pusteøvelser eller dempet musikk for å hjelpe deg med å sovne. Hvis du fortsatt sliter med å få den søvnen du trenger, kan det hende legen din kan hjelpe deg.

  • Ikke vær redd for å delegere

Når du føler deg overveldet, bør du spørre familie, venner, naboer og til og med kollegaer om hjelp. Noen vil si nei, og det er greit. Men mange vil si ja igjen og igjen. Tenk på gjøremål som kan ta tid, men som ikke krever mye ferdighet, som klesvask eller dagligvareinnkjøp.

  • Snakk med andre pårørende

Det kan føles som om du er den eneste i verden som står overfor disse utfordringene. Men du er ikke alene. Gjennom lokale støttegrupper kan du få kontakt med andre mennesker som deler de samme følelsene og opplever lignende problemer.

Informasjonen som gis her er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell. 

PP-UNP-NOR-0032